Port prvního Tomb Raidera na Game Boy Advance bere dech

Přestože nejznámější britskou archeoložku je zbytečné představovat, uveďme pro úplnost, že první Tomb Raider vyvinul Core Design a vydal jej Eidos v roce 1996 pro PC (MS-DOS), PlayStation a Sega Saturn. Lara se stala celosvětovým hitem a videoherním sex symbolem 90. let. Díky popularitě vyšlo dnes už 12 velkých her a několik menších spin-offů pro mobilní platformy.

Pro handheld Game Boy Advance vyšel pouze titul Tomb Raider: The Prophecy. Přestože byl přijat vesměs kladně a byl chválen za pěkné animace, kvůli slabému výkonu konzole a absenci 3D grafického čipu byla hra převedena do dvou rozměrů z pohledu shora. Fanoušci původní akční adventury byly na cestách odkázáni pouze na herní mobil Nokia N-Gage.

Tomb Raider: The Prophecy

To se ale může brzy změnit díky projektu OpenLara, za kterým stojí ruský vývojář Timur Gagiev alias XProger. Autor OpenLary si dal za cíl vyvinout za použití reverzního inženýrství Tomb Raider pro moderní HW. Jedná se o cross-platform open source reimplementaci enginu prvních 4 dílů, který aktuálně běží třeba na PS Vita, Nintendo Switch, nebo i v prohlížeči na PC. Autor ale nezanevřel ani na retro konzole, a tak jsme svědky jednoho z nejambicióznějších portů ve videoherních dějinách – portu pro Game Boy Advance! Na roadmapě jsou ještě např. konzole 3DO nebo SEGA 32X.

Game Boy Advance nebyl designován na 3D tituly, jelikož nedisponoval žádným 3D dedikovaným procesorem. Trojrozměrných her bylo jako šafránu a v drtivé většině si pomáhaly dvourozměrnými objekty (např. Asterix & Obelix XXL). Xproger ale cílí na plně trojrozměrné prostředí s animovanými 3D objekty, jaké na GBA nemá obdoby. Původní verze enginu běžela v 10 snímcích za vteřinu bez jakýchkoli objektů ve scéně. S pomocí homebrew scény a přepsání kódu se podařilo snímkovou frekvenci zdvojnásobit, a to s vykreslováním všech objektů. To je panečku optimalizace!

Alfa verze obsahuje Lařin dům a první dva levely. Autor ale věří, že je technicky možné na cartridge o velikosti pouhých 32 MB vměstnat kompletní první díl a na portu dále pracuje. Pokud se to podaří, port směle předčí ostatní neskutečné počiny jako Resident Evil 2 na Nintendo 64 nebo Witcher 3 na Nintendo Switch!

OpenLara aplha verze (GBA)

Alfa verze pro GBA je volně ke stažení na Githubu a běží jak v emulátorech, tak na originální konzoli bez jakýchkoli úprav s použitím flash karty.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*