Každý rok vycházející fotbalová simulace od EA Sports se stala tradicí, vždyť ročník s číslovkou 23 bude jubilejním 30. vydáním! Zdá se ale, že se bude jednat o poslední fotbal od EA, který bude nést licenci FIFA, alespoň co se názvu týče. Neshody Electronic Arts a FIFA vyústily v registraci značky EA Sports FC, což bude pravděpodobně název fotbalové simulace příští rok. Letos tu ale ještě máme starou dobrou FIFU, tak se pojďme podívat, co je nového.
Technologie Hypermotion 2
Nejvýraznější novinkou letoška bude vylepšení pohybového enginu postav Hypermotion 2. Dle slov vývojářů ve hře přibylo přes 6 tisíc nových animací, což je dvakrát tolik co minulý rok. Hypermotion 2 má být navíc řízen umělou inteligencí se strojovým učením, která má data ze dvou celých utkání a bezpočtu tréninkových simulací. To by mělo zaručit ještě přirozenější pohyby hráčů a brankářů a ještě věrnější fotbalovou simulaci na hřišti.
Nově bude ve hře vylepšený technický driblink, který hráčům přinese větší kontrolu nad pohybem a nad náhlými změnami směru. Novinka umožní přirozeně přerušit animaci driblinku a provést změnu směru či kličku, pohyb by tak měl být responzivnější bez input lagu.
Nový systém pohání také akceleraci hráčů a přidává tři typy sprintu – explozivní, vyvážený a vytrvalý, kdy explozivní hráči velmi rychle zvýší rychlost, avšak nedosprintují daleko, zatímco vytrvalci nejsou tak výbušní, ale dokážou sprintovat dlouho. Protipólem má být lepší stínování poháněné umělou inteligencí a účinnější obranné zákroky, ale obáváme se, že explozivní sprinteři v kombinaci s technickým driblinkem budou i tak nezastavitelní a videoherním žargonem “trochu OP”. V traileru byla znát veliká výhoda a trochu nemotorné animace, tak uvidíme, jak autoři vyladí systém v plné verzi.
Změny ve střelbě a obraně
Gameplay video od vývojářů ukázalo také změny v útočné fázi hry, konkrétně systém Power shot, neboli silných střel. Podobnou mechaniku představila konkurence od KONAMI loni. Pravděpodobně se bude jednat o složitější střely na provedení vyžadující stisk více tlačítek nebo specifické načasování, ale za to s výrazně vyšší úspěšností. Takový systém bude vyžadovat citlivý balanc, protože jakmile se kompetitivní hráči naučí tyto střely zahrávat, nebudou už padat jiné góly, což by výrazně snížilo nepředvídatelnost a variabilitu jednotlivých utkání. Navíc to do hry zavádí další skriptování. Držme vývojářům palce, aby mechaniku dobře vybalancovali.
Obránci budou moci nově použít tzv. hard slide tedy skluz, kterým zároveň odkopnou míč co nejdál, ten by měl být dobrou zbraní proti Power shotům, jejichž zahrání bude trvat déle než u klasických střel.
Dobře působí rozšířené možnosti ovládání prvního doteku s míčem. Hráči budou mít možnost si připravit střelu na volej či usměrněným prvním dotekem obehrát bránícího hráče.
Změnou prošly také pokutové a přímé kopy. Nově bude pod balónem indikátor přesnosti, který bude měnit velikost a kterého bude nutné zastavit na určitém bodu pro přesnější střelu, trochu připomínající ukazatel v Pokémon GO.
U přímých kopů zažíváme drobné déjà vu, protože jejich redesign se vrací k přímákům ve Fifa 04 a 05, kdy se zvlášť ovládal směr kopu a přesně vybíralo místo zásahu míče pro zvolení rotace.
Ženské fotbalové kluby
EA do hry přidají rovněž ženské fotbalové kluby, zatím specifikované jen jako Women’s Club Football, Dosud není známo, zda se bude jednat o zastoupení ženských a mužských klubů 1:1, nebo o omezený výběr, my se přikláníme spíše k několika málo ligám, ale necháme se překvapit. Dobrou zprávou je vytvoření specifických animací pro ženský fotbal pomocí vlastního motion capture. Ženské zápasy by tak měly vypadat odlišně od mužských a rovněž se trochu jinak hrát.
Fyzika a brankáři
Jako každý rok EA lákají na ještě lepší fyziku míče, realističtější odrazy, nepředvídatelné situace a přirozenější gólmany, kteří budou reagovat dle výhledu na balón a pokud neuvidí na střelu, jejich reakce budou pomalejší. Překvapuje nás, že taková mechanika ve hře již dávno není, ale její začlenění rozhodně vítáme.
Kdy vychází FIFA 23?
Release date je stanoven na 30. září, a to na PC, PS5, PS4, Xbox Series a Xbox One a nabídne crossplay mezi PS5, Xbox Series a konečně i PC. Plnohodnotná next gen verze se tak po letech dostane i na počítače!
Buďte první kdo přidá komentář