Čtvrtstoletí s Age of Empires

Historie této legendární série realtime strategií se začala psát v říjnu roku 1997, kdy tehdy neznámé americké studio Ensemble Studios vydalo svou prvotinu Age of Empires. Hru poháněl vlastní Genie engine pro real time strategie. Ten se Ensemble studios vyplatil. První díl prodal do roku 2000 přes 3 miliony kopií s průměrnými recenzemi 87 %. Age of Empires byl veliký úspěch, koneckonců se jednalo o jednu z prvních historických strategií. Hra se soustředila na události v Evropě, Africe a Asii od doby kamenné až po dobu železnou; rozšíření The Rise of Rome se zabývalo vznikem a expanzí Římské říše.

Ještě větší úspěch však Ensemble Studios zaznamenali s Age of Empires II: The Age of Kings, která je populární mezi příznivci strategií dodnes. Pokračování vyšlo v září 1999 a odehrávalo se ve středověku, zatímco jeho rozšíření The Conquerors se zaměřilo na dobytí Mayů a Aztéků Španěly. Hra byla úspěšnější než první díl, u kritiků si vysloužila průměrné hodnocení 92 % a získala několik ocenění, např. Computer Strategy Game of the Year za rok 2000 a 2001 od Academy of Interactive Arts & Sciences.

Dvojka byla natolik populární, že vyšla ještě ve dvou dalších edicích – HD Edition v roce 2013 a následně Definitive Edition v roce 2019, obě dvě verze přinesly kompatibilitu s moderními systémy a nové funkcionality a nové národy.

V HD edici vyšly celkem tři expanze – The Forgotten vycházející z původně fanouškovské modifikace, která do hry přidala 5 nových národů, The African Kingdoms přidávající africké národy a Rise of Rajas, která představila jihovýchodní Asii.

Definitivní edice obsahovala všechny předchozí datadisky a přidala další národy v celkem třech datadiscích Lord of the West, Dawn of Dukes a Dynasties of India. Pro našince byl nejzajímavější datadisk Dawn of Dukes, jelikož představil národ Čechů vedený Janem Žižkou z Trocnova. Jednotky dokonce mluvily česky a zahraniční publikum seznámily s Husity a účinnou vozovou hradbou. Všechny tyto verze byly již v režii studií pod Microsoftem, který původní Ensemble Studios rozpustil v roce 2009.

Poslední Age of Empires od původních autorů bylo Age of Empires III pokrývající kolonizaci Ameriky mezi 15. a 19. stoletím. Hra poprvé v sérii představila 3D grafiku díky využití vylepšené verze BANG! enginu, který autoři z Ensemble Studios vytvořili pro předchozí hru Age of Mythology. Třetí díl představil několik změn v hratelnosti spolu s prvky RPG a dalšími novinkami, které početnou fanouškovskou základnu rozdělily na dva tábory. I tak trojka dosáhla na solidní průměrné hodnocení 82 %. Kritici chválili detailní grafiku, s umělou inteligencí jednotek již tolik spokojení nebyli. Americký magazín PC Gamer však hře udělil hodnocení nejlepší realtime strategie roku 2005. Podobně jako dvojka se i třetí díl dočkal několika datadisků, konkrétně The WarChiefs zaměřující se na původní americké obyvatelstvo a The Asian Dynasties rozšiřující asijské zastoupení národů ve hře.

Microsoft oznámil pokračování Age of Empires IV v roce 2017 a plná verze vyšla v říjnu 2021, dva dny po čtyřiadvacátém výročí značky. Hra se vrací zpět do středověku a představuje některé mechaniky z druhého dílu, které byly změněny a chyběly v trojce, jedná se tedy v jistém smyslu slova o návrat ke kořenům. Je však podstatně chudší stran zastoupení jednotlivých soupeřících národů, jelikož jich v době vydání obsahovala pouze 8, což je o 27 méně, než nabízela definitivní edice druhého dílu. Přesto byla u kritiků poměrně dobře hodnocena a na Metacriticu se hodnocení vyšplhalo na 81/100.

Vývojáři si na 25. výročí série připravují Anniversary Update, který do čtvrtého dílu přidá mj. oficiální českou lokalizaci či dva nové národy. Update bude zdarma pro majitele originální hry a výročí bude doprovázet speciální stream, kde se máme dozvědět další doposud utajované detaily. Update i stream vyjdou společně 25. října 2022.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*