Plošinovka Lunark s rotoskopií je cinematický flashback do minulosti

Scifi plošinovka s rozlišením obrazu 200×112 pixelů využívající rotoskopickou animaci nápadně připomínající Prince of Persia. Pokud byste měli hádat hru na základě tohoto popisu, pamětníky by jistě napadl Flashback. Jenže ten běžel na SEGA Mega Drive v rozlišení 256×224. Aktuální počin Lunark jej ale nápadně připomíná a bere si inspiraci i z dalších cinematických plošinovek, kupříkladu Another World. Přes opravdu nízké rozlišení umí navodit solidní atmosféru a zabaví nejednoho retro nadšence a možná i zástupce mladších ročníků, kteří mají rádi dnes všudypřítomný pixelart. U Lunarku je ale grafický styl uměleckým záměrem imitujícím klasiky žánru, byť u některých hráčů jistě atakuje pomyslnou hranici snesitelnosti.

A co že je to ta rotoskopie? Jedná se o techniku v animaci, která vznikla v roce 1915 díky polsko-americkému filmaři Maxi Fleischerovi a jeho dvěma bratrům, kteří zkonstruovali první rotoskop. Tehdy se jednalo o ruční překreslování natočeného filmu snímek po snímku na skleněném panelu, kam se film promítal. Technika byla zdlouhavá, ostatně v jedné sekundě musel animátor překreslit přes dvě desítky obrázků. Odměnou ale byl mnohem plynulejší a realističtější pohyb kreslených postav. Nyní se pro rotoskopii používá v drtivé většině výpočetní technika. Na filmovém plátně jsme mohli rotoskopii spatřit např. ve filmu Alois Nebel s Miroslavem Krobotem v hlavní roli.

Rotoskopie – Lunark

Ve videoherní branži zpopularizoval rotoskopii legendární Prince of Persia, jenž díky své realistické animaci přinesl do žánru zcela nové paradigma pohybu a ovládání postavy s mnohem pomalejšími reakcemi na stisk tlačítek a realistickou animací. Hráč tak musel precizněji časovat jednotlivé skoky. Nejinak tomu je u původního Flashbacku nebo letošního Lunarku.

Lunark začal v roce 2019 jako úspěšný kickstarterový projekt kanadských Canari Games, kteří hru vyvinuli v Game Makeru a přes dvouleté odklady ji vydali letos v březnu. Hra je poctou klasikám filmových plošinovek z devadesátých let. Pokud bychom měli žánr „filmová plošinovka“ nějak upřesnit, asi bychom zmínili hlavně realistický pohyb postavy a filmové cutscény. Jak Another World, tak Fashback nebo i Prince of Persia se do této kategorie vejdou a jistě nalezneme další zajímavé tituly, třeba jednohubku Limbo z roku 2010. Je to žánr zcela odlišný od her typu Mario či Sonic. Je-li Mario arkáda, s přimhouřenýma očima bychom cinematické plošinovky označili za „simulátory“. Tolik k rozdílům, které se mnohem lépe poznají naživo než popisují.

„Lunark je 2D filmová plošinovka ve stylu klasických her z 80. a 90. let, jako jsou Prince of Persia nebo Flashback. Běhejte, skákejte, viste, šplhejte, kutálejte se a prostřílejte se skrz tajemné mimozemské ruiny, létající vězení, hi-tech metropoli a velkolepé lesy.“

Canari Games, Kickstarter

Hlavní hrdina hry Lunark se jmenuje Leo a je to sirotek. Vládnoucí totalitní stranou je obviněn z terorismu, a tak se vydává na cestu odboje a poznání své vlastní minulosti. K příběhu není třeba dodávat více, jednak je škoda spoilerovat a zároveň je nutno dodat, že prim zde hraje pohyb v prostoru či akční pasáže. Hráč po vzoru klasik šplhá, skáče, střílí, hledá klíče od zamčených dveří, aktivuje různé plošiny nebo bojuje s bossy. Klasický časem prověřený koncept. Povedený level design drží nad vodou i trochu jednodušší obtížnost, která se neblíží starým klasikám, ale o to bude přístupnější mladším ročníkům.

Hru si můžeme zkusit na PC, Playstationu, Xboxu i Nintendu Switch. Za cenu těsně pod 20 € nabídne hra kolem 6 hodin klasické plošinovkové zábavy. Vzhledem k jednoduchému grafickému stylu bychom rádi viděli hru v demake formě na některé starší platformě jako je Gameboy Advance a podobně, ale to je téma na úplně jiný článek…

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*