Nejlepší JRPG je z Francie?!

Představte si, že léta pracujete pro Ubisoft a po několikáté variaci na totéž se začnete nudit. Předkládáte nové nápady korporátu, který vás ale nevyslyší. A tak studio opustíte vstříc svým vlastním nápadům na RPG, které v Ubisoftu neprošlo. Založíte nový tým a pod jeho hlavičkou vydáte první videohru. Ta hned začne sbírat v recenzích desítky a obdivuje ji i sám Hideo Kojima! Učiněná pohádka nebo fikce, řekli byste. Přesně tohle ale nyní prožívá šéf nového francouzského studia Sandfall Interactive Guillaume Broche, kreativní ředitel RPG titulu Clair Obscur: Expedition 33.

Novinka studia Sandfall je tahové RPG, které bychom s klidným svědomím mohli podle vzhledu a způsobu, jakým se hraje, zařadit mezi nejlepší JRPG, co známe. Přesto má hra ryze francouzské kořeny, které jsou znát, ale míchají se s žánrem z východu tak samozřejmě, že recenzenti z celého světa jen nevěřícně zírají a management Ubisoftu už asi nemá moc vlasů na hlavě. Metacritic skóre 93 a user score 9,7 hovoří za vše.

Hra se odehrává ve fiktivním městě Lumiére zcela evidentně se inspirující Paříží. Něco je ale v nepořádku. Původně krásné město se změnilo na pustinu plnou chaosu a zmaru. Monolit s číslovkou 33 znamená jediné – třiatřicetiletí mají poslední rok života. Zlá Malířka totiž každý rok omezuje maximální délku dožití číslovkou napsanou na menhiru v dáli a každým novým rokem je číslo o jedno menší. Už 67 let se každoročně pořádá výprava s cílem svrhnout Malířku, ale žádná dosud nebyla úspěšná. Hráč dostává do ruky skupinu třiatřicátníků zoufale se snažících zvrhnout svůj osud. Hráči i recenzenti se shodují, že příběh není banální, je mnohovrstevnatý, dospělý a plný zajímavých zvratů a emocí. Řeší se zde smrt, vyrovnání se se ztrátou blízkých.

Soubojový systém v Clair Obscur je založený na tahovém JRPG, které známe už z dob stařičkých Final Fantasy, ale přidává hromadu zajímavých a technicky dotažených nápadů. Pokud vás stejně jako mě nebavilo házení fiktivními kostkami a pouhé přihlížení tomu, jak na vaše postavy útočí protivník na tahu, bude vás novinka od Sandfall bavit. Přestože se postavy střídají dle atributu rychlosti, je možné se do tahu vmísit a reagovat v reálném čase. Kdo hrajete třeba Magic: The Gathering, určitě pochopíte, když řeknu instant. Zkrátka, i v tahu protivníka můžete parírovat, uskakovat a ihned je souboj dynamičtější a více souls-like. Navíc tím získává hráčův um na důležitosti, protože i s papírově slabšími postavami může vyhrát, pokud své postavy dobře ovládá. Samostatnou kapitolou jsou bossové s vlastními mechanikami a slabými místy, které lze volně zaměřit. Tenhle mix se povedl a nedivil bych se, kdyby nastavil nový subžánr.

Clair Obscur je navíc graficky povedená a neobsahuje příliš bugů, což se dnes málo vidí. Unreal Engine 5 tu autoři zkroutili do pestrobarevných umělecky až dadaistických scenérií, které mistrně míchají realitu s fikcí a groteskou. Tady se sluší zmínit, že hry jsou opravdu uměním a Clair Obscur: Expedition 33 to dokazuje mistrně.

Hru pořídíte za 49,99 eur a dostanete zhruba 30 našlapaných hodin zábavy jako stvořené pro fanoušky tahových RPG. České fanoušky navíc potěší informace, že v rámci připravovaného DLC dostane hra i oficiální češtinu. 

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*