
Prvním obchodním simulátorem se správou území byla textová hra The Sumerian Game pro počítač IBM 7090 z roku 1964. Hráči se zde ujali role vládců sumerského města Lagaš, aby zajistili prosperitu obyvatel vhodnou správou zdrojů. Hra měla za úkol zejména prozkoumat možnosti využití počítačových simulací ve školní výuce, ale s trochou nadsázky bychom ji mohli považovat za praotce žánru, kterému dnes říkáme tycoon, byť z dnešního pohledu ve velmi omezeném měřítku.
Žánr v moderním videoherním pojetí zavedl Will Wright v roce 1989, kdy vyšlo první SimCity. Termín tycoon se pak objevil o rok později, když Sid Meier vydal svou hru o správě železnic Railroad Tycoon. Od té doby jsou business simulátory o správě území často označovány jako ‚‚tajkúnovky‘‘.

Od počátku 90. let jsme se dočkali hned několika kvalitních tycoonů s různým zaměřením, z nichž se mnohé hrají dodnes. Chris Sawyer navázal na Sida Meiera komplexním simulátorem dopravy Transport Tycoon (dnes dostupný open source remake OpenTTD) a zapomenout nesmíme ani na správu zábavního parku Rollercoaster Tycoon.
Přestože popularita žánru byla na výši někdy na přelomu tisíciletí, zajímavé resource management hry vycházejí i nyní. Jedním z nejnovějších zástupců žánru je novinka z února letošního roku nazvaná Ale Abbey od vývojářů z Hammer & Ravens. Zde se vtělíme do role správce klášterního pivovaru.
Abychom mohli vařit pivo, musíme nejprve mít kde. A takový klášter se musí nejdříve vystavět tak, aby fungoval. Na řadu tak přichází samotná konstrukce kláštera a jeho základních částí jako ubikace, aby měli kněží kde spát, knihovna k tříbení ducha, kaple, jídelna, sklepení a podobě. Přece jen stavíme klášter, ne obyčejný pivovar.
Pivo bylo jedním ze základních kamenů obživy kláštera ve středověku. Dnešní optikou byly středověké kláštery mikropivovary, proto pivovar nesměl v žádném klášteře chybět! Každý klášter střežil své receptury, které mnohdy kromě základních surovin jako ječmen nebo pšenice obsahovaly i bylinky. Ale Abbey se tématu drží velice přesně a oproti jiným tycoonům nenabízí předdefinované výrobky. Recepturu piva musí hráč vymyslet sám.
Na výběr je několik druhů piva, od lehkého ležáku po speciální ale či bylinková piva při nedostatku chmele. Suroviny jsou dané typem nápoje, ale konkrétní poměry surovin musí hráč určit sám. Vybalancovat tak musí čtyři základní metriky – chuť, barvu, sílu a pěnu. Každý druh piva vyžaduje jiné charakteristiky a vhodným kombinováním surovin a určením správného výrobního procesu vaření se hráč musí trefit do chuti i aktuálního pivního trendu, který se mění. A s ním se mění také preference strávníků. Ale Abbey tak ponouká hráče k experimentování a vymýšlení vlastních receptur.
Pozor je třeba dávat nejen na kvalitu výsledných nápojů, ale také na spokojenost lidí v klášteře. Každá mniška i mnich mají rozdílné záliby, preference i schopnosti. Pozornost tak vyžaduje nejen to, kdo pivo vaří, ale také je nutné klášter zvelebovat, aby se tam mnichům líbilo, a postupně stavět nové části podle toho, co obyvatelům kláštera chybí. Nedílnou součástí je proto výzkum, který odemyká nové možnosti jak pro rozšiřování samotného kláštera, tak pro vaření nových druhů piv.
Zapomenout nesmíme ani na ekonomiku. Klášter musí prosperovat a cenová politika je integrální součásti prosperity. Ve hře je k dispozici několik měst, kde lze pivo prodávat. Pro určení správné cenové hladiny pro prodej piva je nutné sledovat jednak poptávku, jednak také reputaci v daném městě. Různé trhy vyžadují různá piva a kvalitnější pivo se samozřejmě prodává lépe.
Ale Abbey je od února v early accessu a nabízí zajímavé středověké zasazení s hratelností známou všem fanouškům žánru. Pokud jste rádi experimentovali s vlastními tratěmi v Rollercoaster Tycoonu nebo jste šlechtili vlastní dinosaury v Dino Islandu, mohl by vás Ale Abbey zaujmout. Na Steamu je k dispozici za 14,99 eur.
Buďte první kdo přidá komentář