„Nejde jen o hloupou klikačku,“ říká autor RPG Alteira (rozhovor)

Prohlížečové hry jsou zpravidla jednoduché strategie nebo hry na hrdiny, které lze hrát přímo v browseru a není nutné je nijak instalovat. Jsou zdarma, ale pomocí mikrotransakcí se snaží z hráčů vyždímat každý halíř. Česká Alteira, kterou představujeme nyní, ponejvíce připomíná RPG Shakes & Fidget, prohlížečové parodii World of Warcraft z roku 2009. Co všechno inspirovalo autora Martina Konečného k vytvoření Alteiry? Nabízí hra něco extra a co se plánuje do budoucna? Nejen o tom bude náš rozhovor.

Ahoj, Martine. Moc děkujeme za tvůj čas. Jak bys našim čtenářům popsal žánr hry?

Alteira se řadí do žánru RPG, v češtině známo jako „hra na hrdiny“, ve které si hráč zvolí svůj typ postavy a následně tuto postavu zlepšuje, kupuje jí lepší vybavení a překonává postupně obtížnější protivníky. Na rozdíl od desktopových her jako například Diablo či World of Warcraft tato hra funguje jako web stránka a hráč ji ovládá pomocí různých tlačítek.

Inspiroval ses u jiných videoher?

Myslím, že dnes to zcela bez inspirace ani nejde. Minimálně určité prvky, které tento žánr obsahuje, budou víceméně stejné u většině podobných her. Já osobně jsem dříve hodně hrál hru Gladiatus, takže ať chci nebo ne, nejvíce se asi Alteira bude podobat právě této hře. Určitě ale hráči naleznou určité podobnosti i s jinými hrami tohoto typu, například Shakes and Fidget.

Přímá inspirace ale byla i u her jiného žánru – například koncept cestování po herní mapě se inspiroval u hry Warlords Battlecry III, rozdělení mapy na povrch a podzemí zase u Armies of Exigo. Snaha byla, pokusit se převzít koncept některých zajímavých prvků a zasadit je společně s novými nápady do tohoto web prostředí tak, aby pro hráče vznikla unikátní a zábavná herní zkušenost.

Jaké odlišnosti od her na hrdiny či unikátní mechaniky Alteira obsahuje?

Samozřejmě neznám všechny hry, které existují, proto nemohu říct s jistotou, že některé mechaniky jsou zcela unikátní. Když ale porovnám Alteiru se hrami tohoto druhu, které osobně znám, mohl bych zmínit tři hlavní body.

Herní mapa – hra má vizuálně zobrazenou mapu, která obsahuje mnoho různých lokací. Každá lokace pak může mít své unikátní prostředí – například může obsahovat obchodníka, který hráči prodává předměty, nebo třeba protivníka, na kterého může zaútočit. Hráč je proto více vtažen do prostředí hry a ve velmi zjednodušeném konceptu to trochu více připomíná klasické desktopové hry, ve kterých hráč cestuje mezi různými místy ve světě.

Příběh – mimo klasické herní mechaniky, které hráč rutinně kliká, hra obsahuje i vlastní příběhovou linku. Ta je rozdělena do kapitol, kdy každá obsahuje postupně obtížnější protivníky. Hráč tímto způsobem prochází hrou jako takovou, a zároveň – pokud je fanouškem fantasy příběhů – může sledovat i samotný rozvíjející se děj. Trochu to pak vypadá, jako by hráč během toho pročítal nějakou fantasy knížku.

Nejde jen o hloupou klikačku – hodně her podobného typu bývá někdy až příliš jednoduchých, kdy hráč jen kliká na zlepšení atributů, kupuje lepší vybavení a útočí na protivníky. V Alteiře je tento základní princip stejný, ale umožňuje i více strategické prvky – pro příklad pomocí zvoleného zaměření hráč získá bonus do určitého aspektu hry (vydělá více peněz, je silnější v soubojích, …), nebo jelikož jsou ve hře čtyři suroviny, které hráč může utrácet, může si zvolit, zda chce vylepšit předmět, rozšířit svou tajnou skrýš, nebo suroviny využít jinak. Také když si proti svému protivníkovi zvolí specifický typ zbraně nebo brnění, může získat bonus do poškození či naopak do redukce poškození.

Jak bys představil gameplay někomu, kdo podobnou hru nehrál?

Jde o poměrně jiný druh hry, než jsou běžní hráči zvyklí. Dodržuje koncept svého žánru, ale celé je to přenesené do prostředí obyčejné webové stránky. Hráč proto nemusí hru nikam stahovat, může ji hrát přímo z internetového prohlížeče – vše je kompletně online. V tom je zásadní výhoda, že hru lze hrát na kterémkoliv zařízení, stačí mít pouze připojení k internetu. Zároveň není potřeba u hry v kuse sedět, chvíli může hráč odehrát ráno na počítači, chvíli odpoledne na telefonu a pak třeba chvíli večer na tabletu. Základní denní rutiny, které hráč provádí, se dají odehrát během pár minut za den.

Na druhou stranu hráč v této hře neběhá s postavičkou po mapě v reálném čase, ale ovládá hru pomocí klikání na různá tlačítka. Souboje samotné se provádí pomocí simulace, která souboj vygeneruje a nabídne hráči výsledek – hráč tedy nemůže přímo ovlivnit průběh souboje, může pouze nastavit atributy své postavy předem.

Je ve hře přímá interakce mezi hráči?

Přímá interakce mezi hráči ve hře je, a to konkrétně ve třech způsobech:

Souboje – hráči mohou ve hře bojovat mezi sebou v aréně. Ta je rozdělena na „Běžnou“ a „Ranked“. V běžné aréně hráč za výhru získá část surovin svého soupeře a představuje to skutečný fyzický souboj mezi dvěma hráči. Ranked aréna oproti tomu je, dá se říct, virtuální aréna, ve které hráč nezískává suroviny od svého soupeře, ale získává tzv. MMR body, díky kterým se posouvá výše v žebříčku arény a také si za nově nasbírané body může od hry vybrat odměnu.

Obchodování – ve hře je dostupné tržiště, ve kterém hráči mohou mezi sebou nabízet a kupovat předměty. Podobnou funkci tvoří také kmenová skrýš předmětů, ve které si mohou předměty vyměňovat spoluhráči v rámci jednoho kmenu.

Komunikace – hráči se mohou sdružovat v jakési alianci / gildě, která je v Alteiře pojmenována jako „kmen“. V tom mohou mezi sebou skupinově komunikovat a společně tento kmen rozšiřovat, díky čemuž mohou získávat další bonusy pro svou postavu. Je ale případně možné poslat soukromou zprávu jakémukoliv hráči ve hře.

Co myslíš, že hráče na Alteiře bude nejvíc bavit?

Myslím, že si hráč může Alteiru oblíbit především díky větší rozmanitosti. Tím, že je ve hře mapa a více otevřený svět, je ve hře možné plnit více aktivit, a stejně tak je možné snáz hru do budoucna rozšířit o nové prvky. Také díky tomu, že hra obsahuje vlastní svět a konkrétní příběh, si hráč může k této hře vytvořit bližší vztah než k jiným webovým hrám.

Přiblížil bys čtenářům příběh?

Koncept příběhu je zasazen do klasického fantasy děje, ve kterém bojuje dobro proti zlu. Síly zla vedené tajemnou postavou se dlouhé roky snaží zemi podmanit. Kousek země se doposud podařilo ubránit, ovšem za cenu velkých ztrát, a to i několika důležitých postav, kvůli kterým je nyní země značně oslabena.

Hráč do hry vstupuje jakožto obyčejný vesničan v době, kdy po letech relativního klidu se pod nohama začaly slýchat otřesy a i okolní příroda začala být neklidná. Úkolem hráče je přijít na to, co se v zemi děje a jak tomu případně zabránit. Během toho se hráč s některými postavami setká a zjistí, co se vlastně dělo předtím a jaké to má nyní následky.

Základní děj obsahuje 10 kapitol, kdy každá z nich je rozdělena na 10 částí. Každá část obsahuje jednoho protivníka, kterého hráč musí porazit, aby se dostal v příběhu dál. Tímto se hráč postupně posouvá nejen v příběhu, ale i hře samotné.

Kolik hodin hraní aktuálně Alteira nabízí do dovršení maximální úrovně?

Hra nemá nastavený limit pro maximální úroveň – prakticky lze hrát do nekonečna. Cílem dalšího vývoje hry je, aby hráči před sebou stále měli nějaké protivníky, které mohou zdolávat. Hráči pak hrají do doby, dokud je to nepřestane bavit, nebo dokud nesplní nějaký sebou stanovený milník. To může být například dokončení příběhu, postup na určitou úroveň a jiné.

Znamená to tedy, že hra nemá nastavený určitý konec, po kterém by již nešla hrát. Obecně se ale za „konec“ považuje, když hráč porazí všechny protivníky, které může, a když splní veškeré aktivity, které se mu počítají do statistik nebo úspěchů. V podstatě moment, kdy hráč nemá dále již co splňovat nebo koho porazit.

Jak plánuješ hru rozšiřovat? Nějaké zajímavé nové mapy či jiné novinky?

Jelikož jde o typ hry, který lze pravidelně hrát měsíce a dokonce i roky, je potřeba pravidelně přidávat nové aktualizace a rozšíření. Hráči pak mohou ve hře postupovat stále dál a mají před sebou herní obsah, který mohou plnit. Zmínil bych tři hlavní body, které se budou s postupem času vyvíjet:

Příběh – dokončením desáté kapitoly končí jedna část příběhu, která se odehrává na herní mapě, ve které hráč začíná. Touto kapitolou ale nekončí děj celý, máme proto v plánu příběh rozšířit o další kapitoly, které by se odehrávaly na nové mapě. Hráč tak bude moct pokračovat ve hře dále a v novém herním prostředí.

Více NPC protivníků – hlavním aspektem hry jsou souboje s protivníky. Dává proto smysl, že se budou rozšiřovat možnosti soubojů pomocí přidávání nových a postupně obtížnějších soupeřů. Někteří hráči hrají tyto hry i několik let a byla by škoda, kdyby jim hra nenabízela nové výzvy ke zdolání. Připravujeme proto nové typy dungeonů mimo klasický příběhový, abychom zvýšili rozmanitost hry. Při kresbě nových avatarů (kromě příběhu) experimentujeme také s možností využití umělé inteligence, s pomocí které můžeme tvořit zajímavé protivníky a zároveň ušetřit čas, který můžeme vynaložit do jiných částí hry.

Nové herní mechaniky – zvyklostí v těchto hrách bývá i pravidelné přidávání zcela nových funkcí, kterých mohou hráči využít. Hra se pomocí toho postupně rozvíjí a nabízí více možností, jak například vylepšovat svou postavu, nebo vydělávat více surovin. Mezi hlavní plánované inovace patří vylepšení hráčovy tajné skrýše, která z aktuálních tří budov bude obsahovat budov celkem osm. Každou z nich lze za suroviny vylepšovat a získávat lepší bonusy. Skrýš také získá vlastní grafické prostředí, ve kterém budou jednotlivé budovy zobrazeny. Mimo skrýš plánujeme inovaci ve formě cvičiště, které si hráč pomocí surovin buduje, a pasivně tím zlepšuje své bojové atributy. 

Zmínil jsi AI. V jakých aspektech vývoje AI používáte a jaký máš názor na sílící obavy ze ztráty některých profesí vlivem začlenění umělé inteligence?

Zkoušíme využívat možností umělé inteligence při tvorbě nových avatarů pro protivníky. Příběhové protivníky kreslíme ručně celé, ale jsou dungeony, u kterých potřebujeme vyšší počty protivníků – zde nám AI pomáhá tím, že dokáže v grafickém stylu hry avatar navrhnout. My na něm poté ručně doladíme určité korektury, případně něco dokreslíme, a zasadíme na správné pozadí. Tento proces dokáže ušetřit i více než 50 % času, který na jednotlivých avatarech strávíme.

Přiznám se, že nejsem obecně na umělou inteligenci odborník a nedokážu přesně říct, které pracovní pozice mohou být aktuálně ohroženy. Myslím ale, že jde svým způsobem o přirozený vývoj, kdy některé profese mohou zaniknout, ale naopak určitě mohou i nějaké vzniknout. Spíše bych se obával toho, že se dají možnosti AI využít i pro nekalé ovlivňování lidí – kombinace deepfake videí či audia a sociálních sítí se již dnes zdá docela problémová, a to se schopnosti AI stále vyvíjí.

Kolik lidí a jak dlouho na hře pracuje?

Prvotní nápad vytvořit takovouto hru bylo přibližně 13 let zpět, kdy jsem byl ještě na základní škole. V té době jsem hrával hru Gladiatus a shodou okolností jsem se dostal k tvorbě web stránek. Proto jsem tyto dvě věci spojil a začal si pomalu tvořit hru, která mi poté dlouhé roky sloužila jako samostudium.

Až ke konci střední školy (asi pět let po začátku tvorby) začala hra získávat vizuální podobu, když se mnou na hře začal spolupracovat Ivan Jaňkov <odkaz>, který na hru začal kreslit grafiku. Nyní na grafice pracuje Jan Marek <odkaz>, který práci převzal přibližně na podzim roku 2023.

Znamená to tedy, že na hře nyní pracují dva lidé – já zajišťuji technický vývoj a provoz hry, Honza tvoří nové obrázky a řeší zlepšování grafiky hry jako takové. Je to sice ve dvou časově trochu náročnější, na druhou stranu i díky tomu hra nevyžaduje vysoké finanční obraty, a nemusí tak tolik lpět na výhodách, které si hráči kupují za reálné peníze.

Má Alteira sociální sítě, které mohou fanoušci sledovat?

V tuto chvíli má Alteira oficiální Facebook stránku pro CZ/SK komunitu, kterou lze najít na adrese https://www.facebook.com/AlteiraCZ.

Do budoucna plánujeme i možnost zřízení například instagramového profilu, který by mohl sloužit jako jednoduchý přehled důležitých herních událostí a novinek. Potenciálně zajímavá možnost pro zvýšení povědomí o hře by mohly mít i „shorts“ videa, které jsou dnes docela trendem.

Nezmínili jsme něco důležitého? Něco co bys vzkázal čtenářům?

Určitě je dobré zmínit, že celý projekt hry se skládá ze dvou částí – samotná hra, kterou hráči mohou klikat, a komunitní systém. Ten slouží jako taková fasáda – každý hráč má svůj komunitní účet, se kterým se může dostat do hry, může pomocí něj komunikovat s herní podporou, přispívat na fórum atd. Zároveň jsou na komunitě zobrazeny veškeré důležité informace včetně herních novinek. Hráč má proto veškeré důležité informace na jednom místě a spravuje pouze jeden účet. Pokud se rozhodne hrát na více herních serverech, nemusí znovu vytvářet registraci účtu včetně zadávání a ověřování e-mailu, vyplňování hesla atd., pouze si zvolí herní server a může hrát. Také díky tomu lze například převádět prémiovou herní měnu z jednoho herního serveru na jiný, a hráč tak neztratí žádné peníze, které do hry investoval.

Také bych zmínil, že hra nyní funguje pouze v prohlížečové verzi, ale chystáme částečný redesign hry tak, aby byla vizuálně lépe optimalizována pro menší zařízení jako tablety a telefony. Společně s tím bychom chtěli vytvořit jednoduchou mobilní aplikaci, aby hráči mohli mít hru přímo na ploše telefonu a nemuseli se přihlašovat přes internetový prohlížeč.

Zmínil jsi fórum. Kde je možné se do hry zaregistrovat a bude hra vždy free to play?

Na úvodní stránce hry na adrese www.alteira-game.com lze najít základní představení hry včetně velkého zeleného tlačítka, které vede rovnou na registraci účtu. Nutno podotknout, že uživatel si tímto zakládá svůj hlavní účet na komunitě hry. V tomto účtu si pak může založit i svou herní postavu na konkrétním světě (serveru), u které stačí vyplnit pouze jméno. Uživatel s tímto komunitním účtem má pak snadný přístup nejen do hry, ale může i libovolně psát příspěvky na fórum či komentáře k novinkám, a také má snazší a přehlednější komunikaci s herní podporou.

Co se týká pojmu „free to play“ – nevidím v tuto chvíli důvod, proč by hra neměla i nadále být ke hraní zdarma. Celý finanční model těchto typů her je založen na tom, že si uživatel zcela dobrovolně může za reálné peníze přikoupit nějaký bonus, který mu například umožní hrát každý den více, či získá nějaké vizuální vylepšení. Alteira se ale zároveň snaží, aby nebyla tzv. „pay to win“, tedy že když hráč do hry investuje peníze, neznamená to automaticky, že bude lepší než ostatní – dá mu to určitou výhodu, ale ne jistotu. Bonusy jsou zaměřené spíše na to, aby hráči hru usnadnily či zpříjemnily, a také aby ušetřily čas. Díky tomu, pokud chce hráč využít celý denní potenciál své postavy, nemusí u hry strávit pár hodin, ale klidně několik minut.

Na závěr chci poděkovat všem hráčům, kteří si hru vyzkoušeli a jakýmkoliv způsobem ji podpořili. Pokud si někdo ze čtenářů bude chtít hru vyzkoušet, rádi jej v naší komunitě přivítáme.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*