Pokud brouzdáte Kickstarterem, nezřídka narazíte na nezávislé videohry pro rozličné platformy, nejčastěji PC nebo aktuální herní konzole. Občas se ale o přízeň hráčů uchází hra pro zařízení, jejichž sláva je připomínána ve videoherních muzeích či arcade hernách. Narážíme na stále živou homebrew scénu pro 8bitové konzole, které byly populární na konci 80. a počátku 90. let.
O přízeň retro hráčů a majitelů konzolí Nintendo Gameboy aktuálně soupeří český indie vývojář Čestmír Kocián, jenž pracuje od roku 2021 na svém post-apo RPG pro Gameboy, Gameboy Color a Gameboy Advance nesoucí název Year 2031.
Kickstarter je zatím ve fázi příprav a proto jsme Čestmíra vyzpovídali, abychom se o hře dozvěděli co nejvíce informací. Tímto děkujeme za rozhovor!
Ahoj, Čestmíre! Na svém webu https://kociantech.com/ píšeš o vášni pro Gameboy zařízení. Můžeš nám přiblížit, jak ses k hraní dostal a čím Tě učarovala právě konzole Gameboy?
Ahoj. Já svůj první gameboy vyhrál. Bylo to na základní škole v soutěži kreslení pokémonů. A od té chvíle je Gameboy moje nejoblíbenější platforma. Je to i nostalgie, stejně tak obliba fyzických vydání her. To už dneska v podstatě neexistuje. Stejně tak opravdové vlastnění hry. V dnešní době si pronajímáme přístup do her a je nám to prezentováno jako koupě hry. Ale ve chvíli, kdy se vývojář rozhodne hru vypnout, třeba před vydáním nové hry, o hru přijdeme. Prostě nám zmizí z digitální knihovny… To dříve nebylo.
Jak ses dostal k programování a máš za sebou nějaké jiné projekty? Proč zrovna platforma Gameboy?
Já se okolo programování točím celý život. Začalo to asi módama do různych her, pokusy o vlastní hry, které sem nikdy nedodělal… Po škole mě programování i živilo, pracoval sem v oboru industriální automatizace. Svojí první hru sem ale dokončil asi před čtyřmi lety. Byla přede mnou dlouhá dovolená a já přemýšlel, jak využít čas. Přirozeně sem přemýšlel o blogu. Cestovatelský blog má ale dneska kde kdo. Potom sem přemýšlel o vlogu. Bohužel neumím mluvit do kamery, tak to taky nebyla možnost. Ve finále sem začal s vlastním žánrem hry, Glog (Game log). Den po dni, každou zajímavou destinaci nebo zážitek sem vložil do hry… Mimochodem, Glog je vynikající způsob, jak se naučit vývoj her. A po dokončení tohoto Glogu sem začal pracovat na Year 2031. A Gameboy asi proto, že s gameboyem sem vyrostl, mám svůj modifikovaný GB Advance a za roky hraní už znám každou dobrou hru nazpaměť.
Je Glog někde ke stažení? Docela by mě zajímalo, jak se to hraje.
Ke stažení nikde není. Je to v podstatě to samé, jako blog nebo vlog. Každý zajímavý den je daný do hry jako jeden level. Například ve Francii v jednom městečku sem narazil na pár z Británie a bavil se s nimi o jejich životním příběhu. Tak ve hře je restaurace kterou vlastní a řeknou vám ten jejich příběh. Cestoval sem s kocourem a v tom městečku mi po obědě utekl, tak je tam quest „najdi kocoura“…
Jakou GB hru máš nejraději?
Na Pokémonech druhé generace sem vyrostl. Ale asi jedna z nejlepších her na Gameboy vůbec je Advance Wars.
Aktuálně připravuješ Kickstarter nové hry. Jak dlouho na hře Year 2031 pracuješ a v jakém stádiu vývoje se teď nachází?
O hře samotné sem začal přemýšlet během covid karantény. To mě inspirovalo, udělat post-apokalyptickou hru, 10 let po světové pandemii viru. Proto se taky hra jmenuje Year 2031. V tuhle chvíli je hra hotová a připravená k distribuci. Práce na hře trvají asi od poloviny roku 2021. Ve hře je i plno takových malých vtípků, jako třeba hlavní měna ve hře je TP. A TP je to Toaletní Papír, který během pandemie v obchodech došel asi jako první. Tak sem ho dal do post-apokalyptického světa jako jednu z nejcennějších surovin.
Na jaké platformy se hra podívá a budou i fyzické verze? Jak nákladné je vydat hru fyzicky na takto starý HW?
První vydání bude digitální verze pro Gameboy emulátory, samotná karta s hrou pro Gameboy a potom krabička s kartou pro Gameboy, manuálem a plakátem. A když hra bude úspěšná, udělám i verzi pro Windows a Android. Vyvíjet hry pro 35 let starou konzoli je náročné. HW omezení, jako třeba 4 barvy, bílá, černá a 2 odstíny šedí. I například omezení displaye, ne jen rozlišení ale i možnosti zobrazení grafiky, animací… Vlastně celý vývoj hry pro tak starou konzoli je obcházení HW limitů. Mně se například podařilo dát do hry i barvy. Když se zapne na zařízení s displayem podporujícím barvy, například Gameboy Color, hráč uvidí až 11 barev. Ale když tu samou hru zapne na originálním Gameboyi, uvidí jen ty 4 barvy, které originální Gameboy podporuje. A to je docela rarita, nenašel sem hru, která by to využívala tak, jako ta moje.
To zní docela komplikovaně. Hry se programují v nějakém speciálním jazyce, nebo existují engine pro vývoj her na Gameboy?
To záleží na schopnostech programátora. První možnost je Assembly. Další možnost je C, ale když člověk neumí nic z toho, jde to i v GB studiu. Je to engine přímo pro hry na gameboy s podporou pluginů JavaScript.
Můžeš čtenářům přiblížit žánr a nastínit nějaké herní mechanismy? Nebyla volba platformy pro herní mechanismy limitující?
Hra je post-apokalyptická, příběhová RPG adventura s puzzle prvkama. Snažil sem se o obsáhlý a „živý“ svět, kde hráč bude jen další z mnoha přeživších pandemie. Hráč se může vydat na cestu hlavní příběhové linky, pomáhat lidem okolo s jejich problémy, prozkoumávat otevřený svět, nebo si v klidu koupit dům, pěstovat si vlastní jídlo na zahrádce a chodit lovit ryby… Ve finále je to relativně obsáhlá hra na poměry Gameboy her a snad si tam každý najde, co se mu líbí. Největší limit, na který jsem narazil byl například u systému soubojů. HW omezení displaye, dohromady s malým množstvím tlačítek na gameboyi mi nedovolilo vytvořit souboje takové, jaké sem si představoval a na které je moderní hráč zvyklý.
Popis hry mi trochu připomíná Animal Crossing, trefil jsem se nebo jsem mimo?
Animal Crossing sem nikdy nehrál. Největší inspirace byl Fallout. Líbí se mi na něm otevřený svět a hromady možností, co dělat. A potom Metro. U toho se mi líbí taková ta depresivní post-apo atmosféra. Ale k obou těmhle hrám to má daleko. Je to přeci jen hra na 35 let starý hardware od jednoho malého vývojáře…
Jak je možné přispět na dokončení a kdy plánuješ release?
Oficiální předobjednávky budou od 1. 4. 2023 na Kickstarteru na adrese: https://www.kickstarter.com/projects/y2031/year-2031-new-gameboy-game-0.
Pokud bude hra úspěšná, máš plány na pokračování, nebo se pustíš do jiných projektů?
Pokud bude hra úspěšná a já doufám že ano, v první řadě udělám verzi pro Windows, Android a ostatní platformy. Nějaký remaster bez HW limitů. A potom budu pokračovat ve vývoji her na Gameboy. Mám rád fyzické kopie her a určitě nejsem jediný.
To určitě nejsi! Já sám mám Switch a hry kupuju převážně fyzicky. Ale zpět k tématu. Bude ve hře čeština?
V případě, že bude o Gameboy verzi zájem, popřemýšlím o češtině v remasterovaný verzi. Bohužel, český trh je malý a překládat hru do češtiny je drahé.
Máš nějaký plán B při neúspěchu na Kickstarteru?
Ne. pokud hra na Kickstarteru neuspěje, vydám jen digitální verzi a najdu si jinou práci 😀
Jaká je plánovaná cenovka digitální a fyzické kopie?
Digital: 9€
Cartridge: 29€
Box, cartridge, manuál, plakát: 39€
Můžou Tě fanoušci někde sledovat?
Nejaktivnější jsem asi na instagramu KocianTech. Tam sdílím do příběhu novinky, zajímavosti o hře…
Díky moc za rozhovor a ať je hra úspěšná!
Buďte první kdo přidá komentář