Druhý díl legendární videoherní série Mafia dostával od recenzentů i hráčů poměrně dobrá hodnocení a při svém vydání v roce 2010 nebyl zklamáním. Přesto mnoho hráčů poukazovalo na chybějící funkcionality, které ještě rok před vydáním vývojáři hrdě ukazovali na konferencích. Zájem o sérii nyní přiživil sám vydavatel novým remasterem, který bude součástí Mafia Trilogy. Pro 2K je Mafia, jak nám ukazují, cennou značkou. O to více zamrzí, že remaster dvojky je omezen jen na lepší grafiku.
Vývoj Mafie II neměl na růžích ustláno a přestože začal ihned po prvním dílu, vyšlo pokračování až o osm let později. Jak se blížil deadline, musela být řada funkcí ze hry pro své nedodělání vyškrtnuta. Hořkou pravdu popisuje Jarek Kolář, šéf tehdejšího vývoje, v rozhovoru na Youtube. S humorem, avšak vážnou tváří říká, že ze hry více věcí vyškrtl, než do ní přidal. Co tedy ve dvojce chybí? Jako zdroje mi posloužily jak rozhovory s vývojáři, tak kanály Mafian channel, Sliderv2 a UNDFND, které se zabývají odkrýváním nepoužitých souborů.
Vedlejší mise a náhodné události
„Na čem si hodně zakládáme je to, že ta hra má nepřerušovaný průběh. Subquest plynule navázal a je to oživení hlavní dějové linie.“ Jarek Kolář, GDS 2009.
Mafia II je lineární a neobsahuje mnoho vedlejšího obsahu. Tak to ale být původně nemělo. Součástí designu hry byly nepovinné vedlejší úkoly a náhodná setkání na ulici. Protože se ale vše nestíhalo včas, byly vyškrtnuty jak mise, tak většina náhodných setkání. Několik málo interakcí s lidmi na ulici zažijete, ale jsou tak vzácné, že řada hráčů si jich nemusí vůbec všimnout. Záznam z GDS 2009 ukazuje náhodnou událost před Vitovou garáží, kde dojde k autonehodě. Tato situace byla nakonec použita v hlavní příběhové linii. Na konci videa vidíme, jak Vito přijímá nepovinnou vedlejší misi pro Dereka. Druhá část pak ukazuje další náhodnou potyčku, kdy Vita přepadnou lupiči. Po vytasení zbraně přiběhne policista a Vito má na výběr buď policistu podplatit, ukázat zbrojní průkaz, nebo utéct. Zbrojní průkaz byste ve hře také hledali marně. Měl nám jej obstarat Giuseppe. Žel, průkazy Giuseppemu došly. Vedlejší mise, kterou Vito přijal, může připomenout první díl, kdy molotovem ničíte zaparkované bouráky. Exploze vypadá famózně a je vyloženě škoda, že jsme si tuto misi nemohli sami zahrát.
Rozvětvený příběh
Původní design počítal s více konci. Scénárista Daniel Vávra se na Twitteru několikrát vyjadřoval k příběhu hry a naznačil, že docházelo k přepisování a že poslední třetina hry pro něj není kánonem. Pokud nebude scénář od Dana uvolněn na internet, nikdy se nedozvíme, jaké konce a příběhové větve původní Mafia nabízela. Vyloženě zamrzí zkrácená Sicílie z úvodu hry. Zde se výrazně škrtalo z hlavního příběhu. To popisuje Sliderv2 včetně ukázek některých rozpracovaných assetů ve svém videu. Fanoušky alespoň potěším odkazem na neoficiální DLC představující život Henryho Tomasina, doplňující některé vyškrtnuté funkce.
Interaktivní prostředí
Toto byl jeden z taháků, který se do hry překvapivě rovněž nedostal. Vávra před vydáním hovořil o možnostech využívat prostředí a použít například nohu od stolu nebo židli jako zbraň. Nic z toho se do hry nedostalo, stejně jako zbraně na blízko (nůž, boxer, obušek, sekáček na maso aj.), jejichž ikony jsou stále v souborech hry.
Rozšířené možnosti přepravy
Ve městě se můžete pohybovat jen po svých nebo autem. Součástí ale měly být autobusy, taxíky, metro nebo nadzemka. Autobusy jezdí, ale není možné do nich nastoupit, stejně tak taxislužba. Po nadzemní dráze zbyly jen prázdné koleje a v souborech nevyužité zvuky. Prostory metra byly použity v datadisku Joeova Dobrodružství. Projet se metrem ale nedá. Prázdnotou zeje i budova Diamond Motors, kde mělo být možné zakupovat automobily. Doporučuji shlédnout playlist nepoužitého obsahu.
Nakupování nejen nemovitostí
Jedním z nešvarů hry je nemožnost utratit všechny těžce vydělané chechtáky. Ke konci má hráč mnoho finančních prostředků, které nemůže utratit. Soubory v kódu hry ukazují, že se původně s nákupem všech možných propriet počítalo. Obchod s gramodeskami, možnost koupit si noviny, nový byt či dům. Ve hře je budova realitní kanceláře Richarda Becka. Navíc byl i nahraný český dabing pro nakupování nemovitostí. V jedné z příběhových misí se s panem Beckem setkáme, když si přebíráme byt.
Dál bychom mohli zmínit chybějící závody, volnou jízdu, reputaci, střelbu z auta atd. Na druhou stranu si musíme uvědomit, že kdyby Mafia II nevyšla v daném termínu, nemusela vyjít vůbec. 2K se mohlo rozhodnout, že se jim takto dlouhý a nákladný vývoj nevyplatí a hru mohli už tenkrát přesunout do jiného studia, jako se stalo s Mafií III, nebo projekt zrušit. Scénář trojky byl několikrát přepisován a verze Daniela Vávry se pořád válí v šuplíku. To je ale jiný příběh. Buďme rádi, že na dvojce pracovali tvůrci z 2K Czech a že se použila většina původního scénáře. I tak se jedná o parádní příběhovou hru, jakých moc nevychází. Škoda jen promarněného potenciálu remasteru.
Zajímá-li vás, co všechno se do hry nedostalo, doporučuji zmíněné Youtube kanály nebo textový přehled na wiki v angličtině.
Bonus: záznam přednášky Jarka Koláře z roku 2010 o vývoji Mafie II.
Buďte první kdo přidá komentář